Kancelaria Prawna WSS Hećman & Kądziołka s.c. -
58 380 07 07 Google+
Łukasz Hećman - zdjęcie

Łukasz Hećman

Prawnik z wieloletnim stażem w zakresie ubezpieczeń i odszkodowań, a także szerzej, w prawie cywilnym. Doktorant nauk prawnych. Autor wielu publikacji naukowych. Bogatszy w doświadczenie zebrane w pracy w jednym z największych zakładów ubezpieczeń w Polsce i Europie.

Zmarnowany urlop, nieudane wakacje? Biuro podróży odpowiada za zaniedbania

Dodano: 18 października 2016 / Kancelaria WSS / Brak komentarzy 

Biuro podróży najczęściej nie widzi swoich „niedociągnięć” w organizacji wycieczki turystycznej. Na szczęście sądy, zazwyczaj widzą te kwestie zupełnie inaczej.

Urlop to czas, na który wszyscy czekają z niecierpliwością. Czasami jednak, zamiast upragnionego wypoczynku, po udaniu się na wymarzone wakacje, urlopowicze zastają zupełnie inne warunki niż te, które obiecywano im podczas podpisywania umowy o organizację imprezy turystycznej. A to hotel nie odpowiada umówionym standardom i np. para, zamiast umówionego dwuosobowego pokoju, zostaje zakwaterowana z osobami trzecimi, to znowu mimo zapewnień, podczas rejsu statkiem nie zorganizowano wycieczek na ląd czy też opisywane jako turystyczny kurort miasteczko, okazało się raczej miastem „widmo”. Możliwości w tym zakresie jest tak wiele, iż nie sposób wymienić jest tu wszystkich tych, które mogą mieć znaczenie dla przyszłego turysty podczas wyboru wycieczki. Dlatego zawsze tego typu wątpliwości warto omówić z osobą mając doświadczenie w tym zakresie.

Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych. Wyjątkami, gdy takiej odpowiedzialności nie ponosi, są sytuacje, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie działaniem lub zaniechaniem klienta, działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo powoduje je siła wyższa. Roszczenia mogą obejmować zarówno szkodę majątkową jak np. zwrot (przynajmniej części) opłaty związanej z wyjazdem czy poniesionymi kosztami, ale też szkodę niemajątkową, a więc możliwość dochodzenia zadośćuczynienia za tzw. zmarnowany urlop.

Wykupując wycieczkę w biurze podróży, wczasowicz ma prawo oczekiwać przyjemnie spędzonego i zorganizowanego czasu, spokoju czy wręcz przeciwnie, aktywnego wypoczynku – w zależności od tego, za co zapłacił. W związku z powyższym, zasadność roszczeń każdorazowo należy rozpatrzyć indywidualnie, w kontekście zawartej umowy i okoliczności. Nie warto jednak odpuszczać jeśli mamy przeświadczenie, iż nasze wakacje miały wyglądać inaczej. Szczególnie, jeśli analiza możliwości dochodzenia roszczeń, dokonana przez specjalistę, tak jak ma to miejsce w naszej Kancelarii, jest bezpłatna.

Zazwyczaj okazuje się, że nie jest to tylko przeświadczenie niezadowolonego, roszczeniowego wczasowicza, a faktyczne zaniedbania ze strony biura podróży. Nie rezygnujmy z dochodzenia naszych praw i nie przechodźmy obok zmarnowanego czasu, który miał być regeneracją przed dalszą wytężoną pracą. Urlop i zasłużony czas wolny od pracy, to jedno z najważniejszych dobrodziejstw przysługujących pracownikom. Jeśli urlop był nieudany nie z naszej winy, postarajmy się by rekompensata za jego nieudolne przeprowadzenie pozwoliła nam, przynajmniej w jakieś części, sfinansować kolejny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *